Gear:
Man skal have en krans bag på, der minimum har 26-28 tænder. Foran kører man med en lille klinge, der har maksimum 34-36 tænder. Har man triple-klinger foran, er man endnu bedre stillet, men det er ikke en nødvendighed. vi kører “kun” med to klinger foran, men er man ikke ”supermotionist” og aldrig har prøvet at køre i bjerge før, bør man seriøst overveje triplesystem. Som hovedregel er det altid bedre at have et gear for meget i den lette ende end ét for meget i den tunge! Husk også, at man skal sætte ny kæde på, når man sætter ny krans på. Ellers vil kæden “kamme” over, da den er mere slidt end den nye krans.
Sadlen:
Når man kører opad i længere tid, rykker man sig automatisk en smule længere tilbage på sadlen, og det kan derfor være en fordel at sætte sadlen en til to cm baglæns. På den måde får man virkelig presset kraften ned i baghjulet. Salve eller buksefedt skal man huske, så ”bagdelen” kan holde til de mange timer i sadlen.
Flaskestativer:
To flaskestativer er et “must”, når man kører i bjergene, hvor man behøver meget væske. Så hvis man mener, man kan spare vægt ved kun at montere et stativ, må man tro om igen.
Lappesager, ekstraslanger og værktøj:
Dette skal med i en lille sadeltaske monteret under sadlen. Den kan købes hos alle cykelhandlere og koster ca. et par hundrede kroner. En del cykelhandlere har også et multiværktøj, der kan alt lige fra at skille kæden ad til at skrue bolte fast. Pris ca. 300,- kr.
Dæk:
Vejret i bjergene kan skifte meget hurtigt, og det betyder at man kan komme ud for regn, selvom det ser ud til sol hele dagen. Derfor er det vigtigt, at man ikke møder op med dæk uden mønster eller dæk med ”skår” i. Det er livsfarligt at køre nedad bjergene i regnvejr på dæk uden mønster, når vejene er spejlglatte.
Cykelcomputer/GPS:
Tophastigheder, gennemsnit og kørte antal kilometer, er måske noget man gerne vil kunne dele/fortælle om, når man kommer hjem fra en fantastisk oplevelse med Dan Frost Cycling. Det kan man kun, hvis man har computer/GPS på sin cykel. Nogle modeller kan sågar måle, hvor mange meter man kører opad (højdemeter) og hvor mange kalorier man bruger i løbet af dagen. Det giver altid nogle spændende diskussioner om aftenen efter etaperne.